Nieuwe verbinding A4 Kethelplein in gebruik

Lokaal Schiedam Nieuwe verbinding A4 Kethelplein in gebruik
thumbnail

Schiedam - De nieuwe verbindingsweg bij knooppunt Kethelplein van de A4 naar de A20 richting Vlaardingen is afgelopen nacht in gebruik genomen. Hierdoor kan het verkeer makkelijker de bocht naar Vlaardingen maken en is de doorstroming beter.



In de oude situatie werd een een krappe bocht gemaakt in het midden van het knooppunt. In de nieuwe situatie wordt een grote bocht om het knooppunt heen gemaakt. De splitsing voor de keuze A20 naar Schiedam/Rotterdam of naar de A20 naar Vlaardingen lag voorheen ook voor het knooppunt. Nu moet de keuze pas gemaakt worden in de bocht naar Schiedam/Rotterdam. Wie daar links aanhoudt kan richting Vlaardingen.

De verbindingsboog is een complex bouwwerk. Bij de constructie moest rekening gehouden worden met bestaande watergangen en het beperken van overlast voor weggebruikers en omwonenden. Een duiker is verlengd, nieuwe viaducten zijn aangelegd, speciale bouwtechnieken zijn toegepast en een tunnel is op een voorbouwlocatie in elkaar gezet. Vervolgens is de tunnel naar zijn definitieve plek geschoven. Op diverse locaties was er sprake van inklinking van de ondergrond, waardoor verschillende funderingsconstructies nodig waren om een goede weg aan te leggen.

Om overlast voor de weggebruikers te beperken, is er voor gekozen om de tunnel te bouwen op een naastgelegen voorbouwlocatie. Daarna is de tunnel in één weekend via rails naar de juiste plek geschoven. Bekijk de video van het inschuiven van de tunnel. De ingeschoven tunnel is de tunnel waar het verkeer doorheen rijdt vóór het verlaten van de verbindingsboog richting Hoek van Holland.

Rijkswaterstaat heeft nog een aantal feitjes bekend gemaakt:

# De boog is van begin tot eind 1050 meter lang, dat is bijna 11.000 m2 asfalt en er hebben ruim 200 mensen aan gewerkt.
# In de onderlagen van het wegdek is tot 60% gebruik gemaakt van oud asfalt. Deze recycling betekent minder C02-uitstoot.
# Voor de deklaag zijn 3 asfaltmachines benut die naast elkaar rijden, zodat de eindkwaliteit zo goed mogelijk is. Hierdoor krijg je geen naden van asfalt. Dit resulteert in meer comfort voor de weggebruiker en minder onderhoud aan het wegdek.
# De afwerking, het aanbrengen van 5.600 ton asfalt, de fundering voor het asfalt, de afwatering, de portalen en de geleiderail, duurde in totaal 1,5 maand.

Rijkswaterstaat legt met aannemerscombinatie A4all 7 kilometer nieuwe snelweg aan tussen Delft en het Kethelplein. Met de nieuwe verbindingsboog wordt het eerste deel van het project opengesteld. Van de 7 kilometer nieuwe snelweg wordt 2,6 kilometer half verdiept aangelegd (vanaf Delft). Hierna volgt 1,4 kilometer verdiepte weg tot aan de bebouwing bij Vlaardingen en Schiedam. Daar verdwijnt de snelweg in een landtunnel van 2 kilometer. Hierna kruist de A4 het knooppunt Kethelplein om vervolgens aan te sluiten op de bestaande A4 naar de Beneluxtunnel en de A20. Met de nieuwe weg realiseert Rijkswaterstaat een betere bereikbaarheid tussen Rotterdam en Den Haag en minder drukte op het wegennet van Delft, Midden-Delfland, Lansingerland en het Westland en de A13. De weg gaat eind 2015 open.