Bereikbaarheid politie blijft onder de maat

Nieuws Kort nieuws Bereikbaarheid politie blijft onder de maat
thumbnail

Rotterdam - De wachttijd bij het politienummer 0900-8844 is nog altijd te lang. Iedere dag gooien honderden bellers de hoorn op de haak voordat ze iemand aan de lijn krijgen.

Dat blijkt uit interne stukken over de Regionale Servicecentra, de telefooncentrales van de politie waar de niet-spoedeisende telefoontjes binnenkomen.

De politie hanteert als norm om 80 procent van de telefoontjes naar 0900-8844 binnen 20 seconden te beantwoorden. Maar afgelopen zomer bleek al dat de wachttijd kan oplopen tot 20 minuten.

Een belangrijke oorzaak is het permanente tekort aan personeel. Ruim een op de tien medewerkers van de servicecentra zit ziek thuis.Dieptepunt
Uit de stukken blijkt dat de bereikbaarheid van 0900-8844 na de zomer alleen nog maar verder is afgenomen. Dieptepunt was september, toen minder dan de helft van de telefoontjes op tijd werd opgenomen.

De lange wachttijd heeft tot gevolg dat bellers afhaken. Bij het callcenter in Den Haag hing in oktober maar liefst een kwart van de bellers voortijdig op. Onbekend is of deze mensen het later nog een keer proberen.

Spoedmaatregelen
De politie kondigde afgelopen zomer spoedmaatregelen aan, zoals het inhuren van extra personeel en het oplossen van ict-storingen. Deze maatregelen hebben inmiddels effect gehad. In januari dit jaar werd gemiddeld 73 procent van de telefoontjes op tijd opgenomen.

Toch is dat nog steeds beneden de norm, erkent de politie. "We zien verbetering, maar zoeken nog naar structurele oplossingen", zegt een woordvoerder. "Het ziekteverzuim is nog steeds te hoog."