Horrorbocht krijgt extra waarschuwingsborden na 19 ongevallen in 6 weken

Nieuws Schiedam/Vlaardingen Horrorbocht krijgt extra waarschuwingsborden na 19 ongevallen in 6 weken
thumbnail

Schiedam/Vlaardingen - De beruchte bocht op de A20 richting de Beneluxtunnel, inmiddels ook bekend als de "Horrorbocht", blijft de gemoederen bezig houden door een reeks recente ongevallen. Bestuurders hebben herhaaldelijk gemeld dat hun voertuigen onbestuurbaar werden in de bocht ter hoogte van de gemeentegrens Schiedam-Vlaardingen op het knooppunt Kethelplein wat resulteerde in een aantal eenzijdige ongevallen met gewonden tot gevolg.

Ook deze dinsdagmorgen was het twee keer raak. Rond 06:00 uur én om 07:20 wisten bestuurders de auto niet binnen de juiste lijnen te houden met een ongeval tot gevolg.

19 ongevallen in 6 weken

Volgens onderzoeksresultaten van Flashphoto NL hebben zich in de periode van 1 januari 2024 tot en met 14 februari 2024 minstens 19 ongevallen voorgedaan waarbij een bergingsbedrijf ter plaatse is gekomen om voertuigen te bergen. Deze cijfers zouden slechts het topje van de ijsberg kunnen zijn, gezien berichten dat enkele betrokkenen na een eenzijdig ongeval zijn doorgereden zonder de komst van hulpdiensten af te wachten. Het aantal genoemde ongevallen heeft betrekking op het traject A20 24.0 li u t/m A20 23.0 li u. Bij het verzamelen van de cijfers is gebruik gemaakt van openbare bronnen. Er is specifiek gekeken naar ongevallen, pechgevallen zijn uitgesloten.

Nat wegdek

Uit de resultaten is gebleken dat op specifieke dagen meerdere ongevallen zijn geregistreerd. Het heeft er alle schijn van dat de weersomstandigheden een rol spelen. Alhoewel het weerbeeld niet van alle genoemde data is onderzocht, is van meerdere ongevallen vast komen te staan dat er sprake was van een nat wegdek.

Stroefheidsmetingen

Rijkswaterstaat (RWS), de overheidsinstantie belast met het beheer van de snelwegen, voert met enige regelmaat stroefheidsmetingen uit op de snelwegen. Deze metingen zijn ontworpen om gladde weggedeelten te identificeren, vooral tijdens slechte weersomstandigheden, en worden met name uitgevoerd op plaatsen waar extra waakzaamheid geboden is, zoals bochten.

Rijkswaterstaat heeft desgevraagd aan Flashphoto NL laten weten dat het bewuste traject de aandacht heeft en dat recentelijk een stroefheidsmeting heeft plaatsgevonden. Het doel van deze metingen is om potentiële risicozones te identificeren en passende maatregelen te nemen om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen. De meest recente meting van 24 januari 2024 liet geen afwijkende meetresultaten zien. “Beide rijstroken zijn gemeten en voldoen aan de normen die RWS hanteert”, aldus de woordvoerder.

Extra waarschuwingsborden

In een schriftelijke reactie laat RWS verder weten dat er extra borden geplaatst gaan worden aan de linkerzijde van de bocht om weggebruikers extra te attenderen. Aan de rechterzijde van het weggedeelte waren de borden al aanwezig. De extra borden met een snelheidsadvies worden uiterlijk donderdagavond 15 februari geplaatst.